brabantsblondje.reismee.nl

Amerikanen zijn niet gek - deel 3

Amerikanen zijn niet gek – deel 3

Feestdagen

Oke streep deze titel maar door, want Amerikanen zijn WEL gek wat betreft feestdagen, en hiermee bedoel ik specifiek kerstmis. Kerstmis is zoiets wat hier erg vroeg begint. Voordat de thanksgiving kalkoen van tafel is, staat de kerstboom al op. Niet alleen gaan de versieringen uit, maar ook de kerstfilms, reclames en de speciale kerstshows worden al uitgezonden. Ik weet nog goed dat ik de zaterdag na thanksgiving ging winkelen, en mensen me een fijne kerst wensten. Hallo? Dat duurt nog 4 weken!

Niet alleen is alles vroeg, maar ook groots. Natuurlijk is niet iedereen even enthousiast, maar geloof me, ik heb me toch versieringen voorbij zien komen. Dan heb je natuurlijk ook nog eens de wedstrijden, wie heeft het mooist versierde huis, welke hond heeft de grootste strik om zijn of haar nek, en wie maakt de mooiste kerstboom. Het toppunt voor mij persoonlijk? Een vrouw die elk jaar met kerstmis 56 kerstbomen opzet. Ja, echt, 56. Ze stelt voor 1 dag haar huis open voor vrienden en familie en dit jaar mochten wij hierbij zijn. Je komt binnen en je hoort de Winterwonderland muziek al uit de speakers komen, je ruikt de koekjes die versgebakken worden en je ziet een miljoen lichtjes. Geweldig vond ik het, maar het ging ook wel een beetje ver. Elke boom had een ander thema, en er zaten echt hele creatieve thema’s tussen. De bomen hadden verschillende maten en stonden door heel het huis. Om maar wat thema’s te noemen: coca cola, 12 days of Christmas (met de songtekst), a life full of memories (voor elk jaar dat ze met haar man samen was haar favoriete foto in de kerstboom gehangen), pauwen, barbie, hondjes. Wij waren heel erg onder de indruk van de Winter Wonderland boom, en hadden dan ook besloten dat wij er ook zo eentje gingen opzetten. Het resultaat? Leuk! Zilver en blauw, glitters en mat, echt een leuke boom geworden. Op de top een leuke kerstster, en klaar.

Mijn persoonlijke ervaring met kerstmis? Degene die ik in Nederland heb meegemaakt stelden veel meer voor. Deze kerst was natuurlijk bijzonder omdat het in een ander land was, maar ik heb niet de big American christmas gehad die ik verwacht had. Dit verschilt natuurlijk van persoon op persoon, misschien was ik gewoon iets minder “lucky” hierbij. Maar groot betekent niet altijd alles, heb het gevierd met mensen die belangrijk voor mij zijn hier. Op kerstavond is Aileen haar nichtje langsgekomen, samen met haar vriend en haar zoon. Ook Stan was erbij, die op onze wekelijkse Mexicaan avond er altijd bij is. Aileen had ook een man uitgenodigd die in de buurt woont en wiens vrouw pas overleden is, zodat hij in ieder geval niet alleen was. Het was een gezellige avond met lekker ham en aardappeltjes en al het traditionele eten. Vervolgens zijn we tot 12 uur opgebleven om cadeautjes uit te pakken, want het was pas kerstmis om 12 uur. Ons grootste cadeautje? Die ervaar ik nu, aangezien ik in de trein richting New York zit. Verder heb ik een kettinkje gehad van Barbora, een heleboel snoepgoed van John, parfum en een sjaal van Aileen. Behalve dit had ik al wat kerstcadeautjes gehad, kleinigheidjes op school van vriendinnetjes of van vrienden/familie van Aileen. Nou, de volgende ochtend ben ik braaf naar de kerk geweest, waarin ik ook iets voorlas in de mis. Daarna zijn we naar Roanoke gegaan, waar Isolah woont, een vriendin van Aileen. Daar was ook haar zus, haar nichtje en haar man. We hebben gezellige lunch gehad en zijn richting 6 uur naar huis gereden. De volgende dag was hier officieel geen kerstmis meer, hier hebben ze niet zoiets als eerste en tweede kerstdag, maar toch kwamen er mensen voor ontbijt. De mensen die langskwamen zijn al jaren bevriend met John en Aileen, en ze noemen elkaar dan ook familie. Hele leuke mensen, voor mij persoonlijk ook mijn favoriete kerstmoment. De mensen die kwamen waren; moeder en vader, dochter met man en zoon. We hebben van de moeder een super leuk cadeautje gehad, een manicure, pedicure, lunch en bioscoopje, een girls day out! Super gezellig, gaan we binnenkort leuk inplannen. De rest van de dag hebben we wat rondgereden, boodschappen gedaan en een poging gedaan tot vroeg slapen, want die nacht vertrokken we naar New York! Daarover in mijn volgende blog meer.

Dus, mijn ervaring? Amerikanen zijn dol op kerst, maar de weg ernaar toe is groter dan de dag zelf. Al met al heb ik het heel leuk gehad, mijn familie flink gemist maar ook weer een hechtere band gekregen met mijn familie hier.

Hopelijk hebben jullie allemaal een heerlijke kerst gehad, geniet van jullie vakantie en ik hou jullie op de hoogte van mijn avonturen (inclusief new yooooooork!)

Liefs

Lotje

Reacties

Reacties

tante inge

ha schatteke, ik hoop dat je gaat genieten van jullie reisje naar New York, en zo aan je verhaal te horen ook van je girls day out cadeau. Veel plezier en de beste wensen van ons hier.

Dikke kus tante Inge

tia Gon

Hi lieve Lotte. Op deze eerste dag van het Nieuwe Jaar reageer ik nog niet op je laatste blog maar stuur ik je wel mijn allerbeste wensen voor een heel gelukkig half Amerikaans/half Nederlands 2012. Met een hele fuerte abrazo.

Femke, Chiel, Meike & Nienke Beijer

Hoi Lotte,
Wat leuk om je verhalen zo te lezen... unieke ervaring he om zo kerst in een ander land mee te maken....
In ieder geval de allerbeste wensen voor 2012.... geniet van alle mooie dingen die je daarin weer zal beleven...

Groetjes vanuit Dorst

Oma

Hoi lieve Lotje, wat staat dat leuk als onderschrift in je blog vandaar dat ik het nu ook zo schrijf. Toch wel heel apart dat je het allemaal kunt meemaken ook al mis je ons en wij natuurlijk jou met deze dagen. Maar we kunnen gaan aftellen, al hoop ik toch nog heel wat mooie verhalen van je te lezen. We genieten ervan en door jou schrijfwijze is het net of we er ook bij zijn. Lieverd ik wens je alle goeds voor 2012 en natuurlijk ook voor je amerikaanse familie.We wachten op je verhaal van je belevenissen in New York voor nu een dikke kus en een stevige knuffelvanuit een grijs Oosterhout. Opa & Oma

Suzanne

Hallo lieve Lotte,
Weer een prachtig verhaal, een toekomst als schrijfster lijkt me echt iets voor jou....
Vanuit Hoogerheide wensen we je een SUPER 2012, waarin je nog heel veel leuke dingen zult meemaken tijdens je resterende tijd in Amerika en natuurlijk in Nederland kunt blijven doorgenieten van alle nieuwe indrukken. Heb van je moeder al begrepen dat New York, leuk maar druk was. Ben benieuwd naar je verslag hiervan. Dikke kus van ons.

caitlin

hee lotje,
weer een super verhaal!
gij ken toch ook vertellen he ( haha op zun oosterhouts he)
leuke cadeautjes heb je gehad! ben benieuwd naar je NEW YORK verhaal!
loveyou!

rina.verhulst@planet.nl

Beste Lotte,
Een heel gezond en gelukkig nieuwjaar, ook voor je bijna familie in Amerika. Heb je genoten van New York?
Geweldig leuk al jouw ervaringen te lezen. Geniet van de 2e helft van je uitzending. Groetjes uit een warm (10 gr.) maar zeer somber en stormachtig Dongen. Gr. Ome Hans/ Tante Rina.

tia Gon

Ruim een week later - en dan nu de reaktie op je blog "kerstverhaal". Ik heb nooit geweten dat er zo veel overeenkomsten bestaan tussen de manier van Kerst vieren daar en hier op het eiland en toch had ik dit moeten weten want uiteindelijk zijn vele Amerikaanse tradities gebaseerd op wat de Canarische emigranten in het verleden daar introduceerden. Na Columbus vertrek van hier en zijn ontdekking van de Golfstroom-route naar Amerika, mochten deze eilanden handel drijven met Amerika onder voorwaarde dat per zoveel ton handelswaar er een x-aantal Canarische families meereisden. Als klein voorbeeld : La Laguna heeft als voorbeeld gediend voor de opbouw van vele Amerikaanse steden. Dus Lotte, ik herken heel veel dingen in jouw verhaal.
En wat heerlijk dat je schrijft dat de band met je familie aldaar steeds hechter aan het worden is. En ja, inmiddels is dit nieuwe jaar al weer 8 dagen oud en begin jij af te tellen. Geniet van iedere dag die je er nog bent en vergeet ons niet op de hoogte te houden want je verhalen zijn bere-goed geschreven. In afwachting van je New York story stuur ik je een dikke abrazo.

tia Gon

Vergat het volgende : waar de Canariërs stagneerden, zijn de Amerikanen verder gegaan in ontwikkeling dus in dat opzicht is er NU een enorm verschil.

Bodie

Lieve lotte,
Ik weet niet precies wanneer je dit gepost heb, maar ik lees het in ieder geval nu (pas).
Heftige shizzle al die voorbereidingen! Maar ik snap inderdaad ook wel dat de leukste kerst toch gewoon hier is met je familie! Gelukkig kan dat waarschijnlijk nog 90 jaar ofzo, en is het kei leuk dat je het een keer in Amerika hebt mogen vieren :) Leuk ook dat je zoveel cadeautjes heb gekregen, heb je het girls day out dagje al gepland? Ik weet niet of je hier kan reageren, maar anders kun je me misschien ook mailen :)

Dikke kus en knuffelss xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active