brabantsblondje.reismee.nl

Amerikanen zijn niet gek - deel 4

Amerikanen zijn niet gek

Behalve mijn persoonlijke blog, heb ik ook besloten wat te schrijven over de levensstijl van Amerikanen. Veel feitjes komen uit het boek 'Amerikanen zijn niet gek' van Charles Groenhuijsen, wat mij ook geinspireerd heeft deze blog te schrijven.

Deel 4 - Rechtzaken

Wij Nederlanders lachen om Amerikaanse labels. Een kruiwagen met de waarschuwing “niet op de snelweg gebruiken”, of een opvouwbare kinderwagen waarbij verteld wordt “kind verwijderen alvorens wagen in te klappen”, of een batman cape waarop staat “niet geschikt om mee te vliegen”. Maar er is een reden waarom Amerika dit doet; rechtzaken. Achter elk idioot label zit een rechtzaak, en achter elke rechtzaak gaan advocaten schuil die daar heel veel geld mee hebben verdiend.

Ooit waren advocaten mensen die gerespecteerd werden door de samenleving, ze deden iets goeds. Nu, in Amerika, staan ze onderaan het lijstje. Waarom? De meeste advocaten verdienen hun geld door ontelbare schadeclaims op de meest bijzondere wijze op te rekken. Wat hierbij helpt is de juryrechtspraak. In plaats van een professionele jury zet Amerika namelijk hun inwoners in, goedwillende mensen die zeer ingewikkelde zaken moeten beoordelen. Het gaat meestal niet eens om de zaak, maar om hoe gek je de jury kan maken.

Heb je ‘m al door? Nog een voorbeeldje: in 1998 spanden ouders een rechtzaak aan omdat hun kind uit een klimrek was gevallen en de betonnen ondergrond een verwonding had veroorzaakt. Oplossing? Rubberen tegels! Maar een ander kind viel en bezeerde zich, en de rubberen tegels hadden de valse indruk gewekt dat er niks kon gebeuren. Rechtzaak beginnen dus.

Ja, zo gaat het echt. Een beroemde rechtzaak is degene waarbij een mevrouw McDonald’s koffie over haar schoot morste. Het was zo heet dat ze zichzelf eraan brandde, dus ze kreeg een leuke 650.000 dollar toegerekend. Lekker verdiend he?

Ik zie het hier elke dag op TV. Reclames van advocaten bureau’s, die een hele gewone situatie voorleggen, waarbij zij zeggen dat je vast oneerlijk behandeld werd. Bel, en dan helpen ze je gratis. Ja echt, gratis. Oh nee, tenzij je wint, dan moet je wel betalen. En niet zomaar iets, nee, ongeveer 75% gaat naar het advocaten bureau. Soms komt het niet eens tot een rechtzaak. Nee, stap naar het bedrijf toe en ze betalen je vaak al een mega bedrag om je mond erover te houden.

Er zit wel een reden achter dit alles. Als je in Amerika jezelf bezeerd met als gevolg werkloosheid, betekend dit meestal meteen dat je failliet bent. Dus hoe moet je dan verder leven? Precies, door je geld uit een rechtzaak te halen. In Europa ben je vaak financieel gedekt, dus is dit niet nodig.

Maar al deze rechtzaken zorgen ook voor een verandering van mentaliteit. Wat Amerikanen zeggen: “ Better safe than sorry”. Makelaars bijvoorbeeld, mogen niks zeggen over de bevolkingssamenstelling van de buurt waarin zij een huis verkopen. Waarom? Discriminatie. Misdaadcijfers? Taboe. Als je wilt weten hoeveel kinderen er in de buurt wonen, zal de makelaar je adviseren om rond te rijden en de schommels in de achtertuin te tellen.

Maar ook in het ziekenhuis liggen rechtzaken constant op de loer. Een dokter is bang om nieuwe behandelmethoden uit te proberen, want als er iets mis gaat kun je je baan en al je geld zomaar kwijt zijn. Als een advocaat erachter komt dat je niet 200% hebt geprobeerd om de patient te helpen, kan er zo een rechtzaak aangespannen zijn. Driekwart van de artsen in Amerika geeft dan ook aan dat ze zich belemmerd voelen door de dreiging van rechtzaken.

Nog een paar leuke voorbeeldjes van onwijs rare recht zaken? (www.overlawyered.com)

¡ De bankovervaller die de bankbediende aanklaagd. Waarom? De meneer achter het loket had beweerd dat de bankovervaller had gedreigd te schieten. Wat een belediging! Hij had alleen geld geeist!

¡ De stad New York is ooit aangeklaagd omdat een voetganger werd aangereden door een auto die in volle vaart de stoep op knalde. Waarom dan de aanklacht? De stoeprand was niet hoog genoeg.

Hoeveel ik ook van de Amerikanen ben gaan houden, in dit geval moet ik toch echt zeggen, lieve Amerikanen, jullie zijn gek.

Suzanne

Heej Lotte, misschien kun je nog iets leuks verzinnen om buiten de enorme ervaringen die je hebt opgedaan ook nog met wat extra geld terug naar Nederland te komen.....maar inderdaad, je hoort soms te meest stomme instructies bij apparatuur....zo mag je geen kat drogen in de wasdroger en je kind niet wassen in de wasmachine.....geniet nog lekker van de leuke dingen en misschien een idee om van al je bevindingen samengevat in "Amerikanen zijn niet gek" een handleiding te maken voor alle nieuwe studenten die ook een jaartje High School gaan volgen.
Tot gauw weer. Groetjes uit Hoogerheide

Oma

Hi lieve kleindochter, wat heb je weer een heerlijk verhaal geschreven over de PROM en de vakantie, het is er echt genieten van alles wat je meemaakt. Je vriendinnen en vrienden zullen best jaloers zijn zeker als ze al die foto's zien. Ik heb ze opgeslagen zodat ik er regelmatig naar kan kijken. Wij zijn TROTS op jou.
Heel veel lieve groetjes en een dikke knuffel van opa en mij. DOEI !!!!!!

Suzanne

Hoi Lotte,
even via je Blog want ik heb geen facebook od....veel plezier nog de laatste weken in de States. Geniet lekker van je vakantie samen met je pa en ma. Wens je sterkte met het afscheid nemen van je amerikaanse family, maar weet dat door alle nieuwe technieken afstanden verdwijnen.
Groetjes, Suzanne